EasyDNNNews

تشک پنبه بهتر است یا پشم ؟

پنبه

پنبه یکی از مواد سنتی مورد استفاده ندافی است. در واقع می توان گفت تشک های سنتی تنها با دو ماده پنبه و پشم پوشانده می شدند که در آن زمان مهم ترین محصولات زراعی بودند و در آن زمان از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشتند. پنبه گیاهی است و ریشه کاملا طبیعی دارد. 

پشم

پشم یکی از مواد سنتی مورد استفاده در بافندگی است که در مراحل مختلف فرآوری می شود و در انواع تشک و لحاف استفاده می شود. البته تمیز کردن پنبه بسیار راحت تر از پشم و پنبه سالم تر از پشم است، اما کاربردهای پشم با پنبه متفاوت است. پنبه عمدتا در مناطق گرم و معتدل استفاده می شود، در حالی که پشم عمدتا برای گرم نگه داشتن بدن در مناطق سرد و کوهستانی استفاده می شود.

الیاف

با حذف پنبه و پشم به الیاف می رسیم. در واقع الیاف انقلابی عظیم در صنایع نساجی یا غیر نساجی ایجاد کرده است. کشف الیاف و تولیدات صنعتی فرصت های بسیار گسترده ای را در زمینه نظافت، عایق کاری، پتروشیمی، کف و سقف، ساخت و ساز ساختمان (طراحی اکولوژیک) و... باز کرده است. تنوع تولید و عملکرد ما با توجه به حرفه خود با برخی از این انواع سروکار داریم. اول اینکه تفاوت بسیار زیادی بین الیاف وجود دارد که بستگی به مواد اولیه استفاده شده در تهیه و تولید الیاف دارد. این الیاف معمولاً برای پوشش داخلی لباس و ملافه یا در صنعت استفاده می شود. الیاف معمولاً از دو ماده اصلی به نام‌های Halo و Recycle تشکیل شده‌اند، Halo دارای نرمی و سازگاری با محیط و بدن انسان است، در حالی که Recycle دارای دوام و همگن شدن الیاف است. به آن بازیافت چسب فیبر نیز می گویند. با توجه به این تفاسیر، هرچه کسر هاله ای الیاف بیشتر باشد، الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی و پوشاک مفیدتر خواهد بود و هر چه کسر الیاف بازیافتی بیشتر باشد، عایق کاری یا سایر کاربردهای صنعتی بیشتر خواهد بود. از نظر شکل ظاهری شباهت ساختاری زیادی بین الیاف و پشم شیشه (مخصوصاً پشم شیشه باز و حجیم) وجود دارد، اما الیاف دارای نرمی و بخش توخالی زیاد و همچنین پردازش بسیار طولانی و مناسب برای ساختار آن است و همچنین ضد حساسیت و آنتی باکتریال در حالی که بیشتر پشم شیشه در معرض مواد بازیافتی یا بازیافتی به ویژه پلاستیک بازیافتی است و بیشترین کاربرد صنعتی آن در بخش عایق حرارتی و رطوبتی، بخش تکمیل فله و سایر بخش‌های مصرف غیرمستقیم بدن انسان است.

ویژگی های تشک پشمی

تحقیقات زیادی در مورد اینکه کدام تشک برای کاهش کمردرد مناسب است انجام شده است. تشک های نرم بهتر هستند یا تشک های سخت؟ قاعده کلی این است که بهترین تشک برای تسکین کمردرد می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. چندین نوع تشک را امتحان کنید و یکی را پیدا کنید که خوابیدن روی آن راحت باشد و در هنگام خواب کمتر کمردرد احساس کنید. البته بسیاری از افراد ترجیح می دهند در تختی بخوابند که کمی سفت تر از حد معمول است و احساس می کنند کمردرد کمتری دارند. یک مثال خوب خوابیدن روی یک پتوی چند لایه است. به همین دلیل توصیه می شود تخت فرد مبتلا به کمردرد کمی سفت تر از حد معمول باشد اما این یک قانون کلی برای همه افراد نیست. بیمار مبتلا به کمردرد علاوه بر نوع تخت باید به سبک خواب خود نیز توجه کند. اگر فردی عادت دارد به پشت و قوس دار بخوابد، بهتر است بالشی زیر زانوهایش بگذارد تا کمی خم شوند. اگر فردی روی شانه می خوابد، بهتر است بالش بین زانوهایش قرار گیرد. قرار دادن یک بالش کم زیر شکم و درست بالای لگن در جای خواب شانه می تواند راحتی بیشتری را در هنگام خواب فراهم کند. افراد مبتلا به کمردرد نباید روی شکم بخوابند. عجیب به نظر می رسد، اما پشم از زمان های قدیم دارای خواص درمانی بوده است. کارشناسان معتقدند که مکانیسم این اثر درمانی بر اساس تماس ملایم با پوست است. الیاف موجود در پشم سیستم مویرگ خون را تحریک می کند و به افزایش قدرت طبیعی بدن کمک می کند. با جذب و حفظ حرارت ملایم و انتقال آن به بدن باعث شل شدن عضلات می شود. محصولات پشمی (پشمی) مانند لباس، ملحفه و ... برای سالمندان بسیار مفید است. نخ های بافته شده می توانند هوا را ذخیره کرده و دمای آن را حفظ کنند، در نتیجه به عنوان یک ترموستات عمل می کنند و دمای بدن را تنظیم می کنند. با تغییر دما، پشم رطوبت و گرد و غبار را به خود جذب می کند و به همین دلیل فیلتری عالی برای بدن محسوب می شود. پشم حاوی مواد طبیعی مانند لانولین است که آن را غیر قابل نفوذ می کند. بنابراین 30 درصد رطوبت هوا را جذب و حفظ می کند و این ویژگی پشم به دلیل وجود منافذ درون آن است اما جالب اینجاست که شما اصلا این رطوبت را احساس نمی کنید. پشم طبیعی گوسفند یک عایق حرارت است، به این معنی که نه تنها از پاها در برابر سرما در یخبندان های شدید محافظت می کند و به گرم شدن سریع بدن کمک می کند، بلکه از نفوذ گرما به بدن در هوای گرم و نور خورشید جلوگیری می کند  و گرما را حفظ می کند. همچنین پشم برای محیط زیست مفید است زیرا ماده ای تجزیه پذیر است که می توان از آن به عنوان کود برای گیاهان استفاده کرد. زیرا حاوی 17 درصد نیتروژن است. صنعت نساجی برای تامین نیاز خود به پشم زیادی نیاز دارد. اما آنچه بسیار مهم است کیفیت این پشم است که باعث تحلیل یا استحکام نتیجه کار بافندگان خواهد شد. در طول تاریخ منسوجات، محصولات پشم مصنوعی بسیاری تولید شده است که با وجود پیشرفت های فراوان، هنوز جای پشم طبیعی گوسفند را نمی گیرد و پشم طبیعی از اولویت و کیفیت بالایی نسبت به محصولات مصنوعی برخوردار است.

مطالب پیشنهادی : 

تشک طبی

تشک فنری

تشک رویا

تشک یونیک

تشک دکتر شولز

تشک مموری فوم

باکس تخت خواب

بالش مموری فوم

بالش خوشخواب

لحاف و محافظ خوشخواب

تشک رویال

تشک برن

تشک زست

تشک داتیس

تشک زنیت

تشک اکسون

تشک ویستر

تشک تن آسای

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید