EasyDNNNews

مموری فوم چیست

 

مموری فوم محصولی است که از ماده شیمیایی به نام پلی اورتان ساخته شده است. پلی یورتان هایی که برای ساخت مموری فوم استفاده می شوند باید دارای چگالی بالا و انعطاف پذیری کم باشند تا مموری فوم موثر و متمایز باشد. این در مورد فوم های دیگر مشهود است. برای درک بهتر تفاوت فوم مموری و فوم معمولی به این مثال توجه کنید. اگر همزمان با هر دو دست یکی روی فوم معمولی و دیگری روی مموری فوم فشار دهید و سپس دستان خود را بردارید، خواهید دید که فوم معمولی به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردد و مموری فوم آن را حفظ می کند. شکل دست برای چند ثانیه و در مدت زمان طولانی تری به حالت اولیه خود باز می گردد. این خاصیت مموری فوم باعث می شود نیروی کمتری به جسم وارد شود. تغییر شکل مموری فوم علاوه بر نیروی وارد شده توسط جسم به مموری فوم به دمای جسم نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، در زمستان یک بالش مموری فوم در اتاق خود در نظر بگیرید. هنگام خواب، مموری فوم داخل بالش کاملا سرد و سفت است، اما وقتی سر خود را روی آن می گذارید، پس از چند ثانیه، مموری فوم نرم شده و با فرم سر و گردن شما مطابقت دارد و حالت فوق العاده ای به شما می دهد. و در طول خواب این به دلیل حساسیت دمای مموری فوم است. 

فوم مموری برای اولین بار در ناسا

فوم مموری که در سراسر جهان به عنوان فوم ویسکوالاستیک نیز شناخته می شود، برای اولین بار در مرکز تحقیقات ناسا ساخته شد. پس از خروج فضانوردان از جو زمین و بالا رفتن به دلیل کمبود هوا (خلاء) و سرعت زیاد کشتی بین مهره های ستون فقرات آنها شکافی ایجاد شد و در نتیجه چندین سانتی متر به شانه آنها اضافه شد. و هنگامی که آنها به زمین بازگشتند، مهره ها ستون فقرات فضانوردان به حالت اولیه خود بازنگشت که منجر به فلج شدن آنها شد. این اتفاق باعث شد تا مرکز تحقیق و توسعه ناسا به دنبال راه حلی برای این مشکل باشد، در نهایت در سال 1966 توانستند مموری فوم بسازند و مشکل را حل کنند. همانطور که میدانید مموری فوم تحت تاثیر فشار و دمای بدن قرار می گیرد که حالت آن تغییر می کند در نتیجه مموری فوم کاملاً در مجاورت بدن فضانوردان قرار می گیرد بنابراین بدن به خصوص انسان ستون فقرات در بهترین وضعیت خود قرار دارد و به لطف فوم با مموری فوم رشد فضانوردان را تغییر نمی دهد. در ابتدا فرمول ساخت مموری فوم در انحصار ناسا بود و ساخت آن برای همه بسیار گران تمام می شد، اما به مرور زمان سایر افراد با روش ساخت مموری فوم آشنا شدند و برای مردم عادی آسان شد. با گذشت زمان و آسان‌تر ساختن مموری فوم، مردم فراتر رفتند و اجازه ندادند استفاده از مموری فوم به لباس فضانوردان محدود شود. تا به امروز مردم از مموری فوم در ساخت بسیاری از محصولات استفاده می کردند و در ادامه این مقاله به بررسی انواع کاربردهای مموری فوم می پردازیم.

کاربرد مموری فوم

1. بالشتک فوم مموری

یکی از اولین کاربردهای مموری فوم پس از استفاده در لباس فضانوردان، ساخت انواع تشک و بالش بود. استفاده از مموری فوم در ساخت بالش یکی از مهمترین کاربردهای مموری فوم است که از همان ابتدا مورد تایید متخصصان پا قرار گرفته است چرا که این بالش ها با ساختار بدن انسان سازگاری کامل دارند و در هنگام خواب آنها از تمام مفاصل گردن حمایت می کنند و از ستون فقرات محافظت می کنند و استفاده از بالشتک های مموری فوم تمام فضای پشت گردن را می بندد و سر و گردن را در بهترین و ایمن ترین حالت نگه می دارد. استفاده از بالش مموری فوم سردردهای شدید، کبودی بدن، خروپف هنگام خواب را تسکین می دهد و از آرتروز گردن جلوگیری می کند.

2. مموری فوم در زیره کفش

فوم مموری در زیره کفش نیز استفاده می شود، فوم هوشمند عمدتا در کفش کار، کفش ورزشی و پاشنه بلند استفاده می شود. مموری فوم در زیره کفش از برگشت وزن انسان که کفش بر روی زمین حمل می کند در هنگام راه رفتن جلوگیری می کند و علاوه بر این فوم هوشمند باعث سبک شدن وزن کفش نیز می شود. کفش هایی که در ساختار خود فوم هوشمند دارند راه رفتن روی آنها بسیار راحت تر و دلپذیرتر است.

3. حافظه در موس های کامپیوتری

از زمان اختراع مموری فوم، استفاده از آن به سرعت در موارد مختلف گسترش یافته است. فوم هوشمند (Memory Foam) که با نام ویسکوالاستیک فوم نیز شناخته می شود، برای اولین بار در سال 1970 برای استفاده در فضاپیماها ساخته و تولید شد. هدف از استفاده از این فناوری ایجاد آسایش هر چه بیشتر فضانوردان در طول پرواز و جلوگیری از کبودی ناشی از فشار جاذبه بر بدن آنها بود. این فناوری به تدریج در ساخت انواع بالش و تشک خواب و همچنین سایر محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفت.

فوم هوشمند چه تفاوتی با سایر فوم ها دارد؟

وقتی با دست به فوم معمولی فشار می آورید فوراً پس از برداشتن دست فوم به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردد، یعنی نیروی وارد شده به فوم توسط دست به طور کامل در جهت مخالف دست به صورت کسری منتقل می شود. یک ثانیه او هم قد بلندی دارد. این اتفاق (بازگشت فوم به حالت اول) در فوم هوشمند به تاخیر می افتد، در نتیجه نیروی برگشتی پس از برداشتن دست از فوم هوشمند، شدت نیروی برگشتی بسیار کمتر از نیروی معمولی است. نیروی برگشت در نقطه متمرکز نیست. یکی دیگر از تفاوت های فوم هوشمند و فوم معمولی حساسیت آنها به دما است. اگر دو فوم هوشمند و یک فوم معمولی در یک مکان سرد در یک اتاق قرار داده شوند، هر دو سفت می شوند، اما به محض تماس بدن با فوم هوشمند، دمای بدن فوم را به حالت اولیه باز می گرداند. چند ثانیه شکل بدن را به خود می گیرد و باعث نیروی برگشت می شود.

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید